Friday 25 May 2012

Tanggungjawab Suami+Ayah

Assalamualaikum..


Hari ni saya nk berkongsi sedikit tentang tanggungjawab..  As we know setiap lelaki lebih besar tanggujawabnye.. Bila dah kawen je lelaki ni menjadi ketua keluarga dan pemimpin keluarga...Dia perlu membimbing isteri dan anak- anak nya ke jalan yang benar.. Kalau sang isteri salah sang suami la yang patut tegur.. Kalau sang anak tak patuh pada perintah agama , sang ayah la yang patut menegur anak-anak nya.. Besar kan tanggungjawab tu?? Walaupun perkara tu kite taw sngt berat , tp masih ramai sang suami ini mengambil ringan.. 

Firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 34: Maksudnya: "Kaum lelaki itu adalam pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan"..

Segala perbuatan yang dilakukan oleh anak dan isteri adalah tanggungjawab sang suami/ayah melainkan jika si anak perempuannya telah berkahwin.. 


P/S: untuk dijadikan peringatan kepada DIRI saya sendiri & anak-anak serta isteri-isteri di luar sana...
janganlah kita menambahkan dosa para ayah dan suami.. :-)


Sang suami/ayah harus selalu ingt tentang perkara ni ok..? Ni ada yang nk tambah lgi satu cawangan la.. Kna fikir jgk, isteri & anak2 yang telah dianugerahkan oleh Allah itu sudahkah mengikut piawaian islam yang sebenar atau tidak..?? Adakah sudah berlandaskan garis panduan Islam yang sebenar?? Ini tidak, asyik fikir "AYAH NAK KAWIN LAGI"... 


Kadang2 memang ada yang ayahnya IMAM tapi anaknya jauh berbeza dari ayahnya (Nauzubillah).. Ada yang ayahnya xtaw la nk ckp macam mane perangai ,tp anaknya SOLEHAH.. Kalau boleh keluarga yang bahagia biarla ayahnya IMAM, isteri & anaknya SOLEHAH (Alhamdulillah)..


~Jadi pesananku buat para ayah+suami diluar sana & xlupa kepada sang kumbang.. Bimbinglah isteri & anak2 mu kejalan yang diredhai Allah..Engat!! selangkah lagi kaki ayah nak masuk syurga, tp xdapat masuk sebabnya anak2 & isteri nya masuk neraka.. Sebabnya?? Sang ayah xpenah nk ajak isteri & anak2 nya menuju jalan ke syurga bersama-samanya..

Semoga keluarga kita menjadi keluarga yang bahagia.. 
Yang diredhai Allah.. Yang dirahmati Allah.. Amiin..


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete